Vanaf 2017 is de kwaliteit in de kinderdagopvang in kaart gebracht. Bij de metingen is rekening gehouden met de verschillende groepsvormen - horizontaal en verticaal - en leeftijdsfasen. Daarnaast is er in persoonlijke interviews met pedagogisch medewerkers gevraagd naar het aanbod van activiteiten, het pedagogische klimaat in de groep, de achtergrondkenmerken en werkbeleving van de pedagogisch medewerkers, de structurele kenmerken van de groepen en het pedagogische beleid.
Op basis van een steekproeftrekking bezoeken we ieder jaar rondom 130 kinderopvanglocaties. Om goed zicht te krijgen op de kwaliteit van deze locaties, maken we gebruik van wetenschappelijk gevalideerde observatie-instrumenten, vragenlijsten, interviewleidraden en videomateriaal. In het onderzoek kijken we naar professionalisering, groepsprocessen, diversiteit en naar het welbevinden en de betrokkenheid van de (individuele) kinderen. Hoe ziet een bezoek van LKK bij een gastouder eruit? Er komt één getrainde observator een deel van de dag langs bij de gastouder. Tijdens het bezoek observeert hij/zij en maakt hij/zij aantekeningen op papier. Er wordt niet gefilmd. Hoe lang de observator langskomt, hangt af van de leeftijd van de kinderen. Als er kinderen uit één leeftijdscategorie aanwezig zijn (baby, peuter of schoolleeftijd) dan is de observator ongeveer 5 uur aanwezig. Als er kinderen van verschillende leeftijden worden opgevangen, kan het iets langer duren. Tussendoor kan de observator vragen stellen, maar hij/zij zal vooral proberen geen aandacht te trekken. De gastouder doet gewoon zijn/haar werk, alsof de observator er niet is. Wilt u meer informatie over de meting? We verwijzen u graag door naar veelgestelde vragen
Onze bevindingen rapporteren we zowel aan het ministerie van SZW als aan het werkveld. Met ons rapport: 'Kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang: kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang in beeld: LKK2024' hebben we de nieuwste bevindingen voor u op een rij gezet. Bekijk het rapport hier
U vindt hier eerdere publicaties
Wilt u weten wat de onderzoeksresultaten voor uw opvangtype zijn in een handige infographic? Daarin ziet u in één oogopslag de belangrijkste informatie voor uw opvangtype: Bekijk onze infographics
Een goede samenwerking tussen kinderopvang en ouders, ook wel pedagogisch partnerschap genoemd, is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en de kwaliteit van de kinderopvang. Deze factsheet geeft praktische tips voor een goede samenwerking met ouders. De tips helpen om een visie te maken en te gebruiken in het dagelijks werk.
Ontwikkelingsgericht werken
Uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (2017 t/m 2022) blijkt dat het ontwikkelingsgericht werken met peuters ruimte biedt voor verbetering. Daarom hebben we twaalf tis geformuleerd die zich richten op:
De tips kunt u hier downloaden
Ook is er een verdiepende analyse gedaan op de onderzoeksbevindingen die tussen 2017 en 2019 zijn verzameld bij 137 gastouders. De aanleiding was dat er grote verschillen bleken te zijn tussen gastouders met de laagste en met de hoogste kwaliteit opvang. Deze analyse heeft geleid tot een typologie waarin 5 profielen van gastouders worden onderscheiden. Daarin werd onder meer gekeken naar educatieve/emotionele kwaliteit, emotionele veiligheid en activiteitenaanbod. Hier kunt u de bevindingen nalezen, waarin kwaliteitsverschillen naar voren komen die samenhangen met verschillen in kenmerken, zoals aantal werkuren, opleidingsniveau en uurprijs.
De brancheorganisaties Kinderopvang onderschrijven het belang van deelname aan LKK middels deze aanbevelingsbrief
Ervaringen met LKK van een gastouder