Observatoren

Heeft de matchmaker een afspraak bij u ingepland? Dan komen één of twee observatoren bij u op bezoek. Zij proberen zo min mogelijk op te vallen, zodat de dag normaal verloopt.


Interview met observator Annika

Wanneer je als opvanglocatie meedoet aan de LKK komen er één of twee getrainde observatoren een dagdeel langs om de kwaliteit in kaart te brengen. Annika werkt sinds de LKK2023 als observator. Dit doet zij naast haar studie Pedagogische Wetenschappen. Annika heeft ondertussen bij verschillende opvanglocaties observaties gedaan. Zo zat ze laatst al vroeg in de trein op weg naar een observatie bij een gastouderopvang.

Eenmaal aangekomen drinken Annika en de gastouder een kopje koffie om even kennis te maken en de dag door te spreken. Annika vindt het belangrijk om de gastouder goed mee te nemen in het proces van de observatie, om zo ook eventuele spanning weg te nemen. “De observatoren zijn getraind om zonder oordeel en met een open houding te observeren”, vertelt Annika. 

Langzamerhand worden de eerste kinderen gebracht. Tijdens de observatie vindt Annika het mooi om te zien op welke manier de gastouder bezig is met het neerzetten van een goed dagprogramma. “De gastouder had een eigen spel bedacht waarover de kinderen erg enthousiast waren, dit was leuk om te zien. De kinderen waren enorm gefocust”. Vlak voor lunchtijd zit de observatie erop. 

Wat Annika zo mooi vindt aan een gastouderobservatie is de tijd en ruimte die er is voor één op één contact tussen de gastouder en de kinderen. “Doordat de gastouder de hele dag bij deze kinderen is, zorgt dit voor een grote mate voor continuïteit”.


Interview met observator Merve

Ook Merve werk als observator bij de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK). Ze ziet dit als een kans om waardevolle ervaring op te doen voor haar toekomstige masterstudie, waarbij ze tegelijkertijd een bijdrage kan leveren aan de maatschappij.

Merve heeft vooral als eerste observator op de buitenschoolse opvang veel observaties uitgevoerd. Als eerste observator houd je je onder andere bezig met het contact met de locatie. Zo bel je de locaties voorafgaand aan het bezoek om de laatste dingen door te spreken. Eenmaal op locatie aangekomen maak je kennis met de leidinggevende en de pedagogisch medewerkers (pm’ers). Vaak merkt ze wel wat spanning op bij de pm’ers, vertelt ze. Hierom vindt ze het belangrijk de pm’ers goed mee te nemen in het proces. “Vaak verdwijnt deze spanning wel snel”, vertelt Merve. Ze hoort dan ook vaker terug dat het achteraf allemaal wel meeviel.

Ze vindt het leuk om observaties te doen op de buitenschoolse opvang omdat de kinderen daar iets ouder zijn, waardoor ze meer interactie met haar als observator zoeken. Dit is ook een van de redenen dat Merve pedagogiek zo leuk vindt. “Het contact met kinderen is altijd heel oprecht en direct.”

Merve vindt het mooi om te zien hoe goed de band vaak is tussen de kinderen en de pm’ers. Door het werk als observator heeft Merve haar horizon kunnen verbreden. Ze is onder de indruk van de capaciteit van de pm'ers om een warm en positief klimaat te creëren.

Merve vindt het mooi om bij te kunnen dragen aan een groot onderzoek als de LKK, waarbij ze het maatschappelijk belang voelt. Daarnaast vindt ze het werk op zichzelf ontzettend leuk. "Na elke observatie vertrek ik altijd met een positief gevoel."