Kwaliteit in de buitenschoolse opvang

Vanaf 2017 is de kwaliteit in de kinderdagopvang in kaart gebracht. Bij de metingen is rekening gehouden met de verschillende groepsvormen - horizontaal en verticaal - en leeftijdsfasen. Daarnaast is er in persoonlijke interviews met pedagogisch medewerkers gevraagd naar het aanbod van activiteiten, het pedagogische klimaat in de groep, de achtergrondkenmerken en werkbeleving van de pedagogisch medewerkers, de structurele kenmerken van de groepen en het pedagogische beleid.

De kwaliteitsmeting

Op basis van een steekproeftrekking bezoeken we ieder jaar rondom 130 kinderopvanglocaties. Om goed zicht te krijgen op de kwaliteit van deze locaties, maken we gebruik van wetenschappelijk gevalideerde observatie-instrumenten, vragenlijsten, interviewleidraden en videomateriaal. In het onderzoek kijken we naar professionalisering, groepsprocessen, diversiteit en naar het welbevinden en de betrokkenheid van de (individuele) kinderen. Hoe draagt een meting bij aan de kwaliteit van de kinderopvang? De meting brengt in beeld wat de kwaliteit van de kinderopvang is. Er worden veel verschillende onderdelen van kwaliteit onderzocht, zoals de kwaliteit van interacties tussen pedagogisch professionals en kinderen in de groep, maar ook het aanbod van professionalisering in de organisatie. Het regelmatig meten van kwaliteit zorgt ervoor dat we meer begrijpen over hoe kwaliteit zich ontwikkelt in de tijd en welke rol veranderingen in beleid (zoals IKK) hierin spelen. Resultaten van de metingen kunnen zo bijdragen aan een verdere verbetering van de kwaliteit en het landelijk beleid hierin. Daarbij betrekken we een klankbordgroep waarmee we de resultaten duiden en omzetten in aanbevelingen voor de sector. Wilt u meer informatie over de meting? We verwijzen u graag door naar veelgestelde vragen

Nieuw rapport openbaar

Onze bevindingen rapporteren we zowel aan het ministerie van SZW als aan het werkveld. Met ons rapport: 'Kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang: kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang in beeld: LKK2024' hebben we de nieuwste bevindingen voor u op een rij gezet. Bekijk het rapport hier 

U vindt hier eerdere publicaties

Infographics

Wilt u weten wat de onderzoeksresultaten voor uw opvangtype zijn in een handige infographic? Daarin ziet u in één oogopslag de belangrijkste informatie voor uw opvangtype: Bekijk onze infographics

Uitgelicht:

Pedagogisch partnerschap: praktische tips!

Een goede samenwerking tussen kinderopvang en ouders, ook wel pedagogisch partnerschap genoemd, is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en de kwaliteit van de kinderopvang. Deze factsheet geeft praktische tips voor een goede samenwerking met ouders. De tips helpen om een visie te maken en te gebruiken in het dagelijks werk.

Ontwikkelingsgericht werken

Uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (2017 t/m 2022) blijkt dat het ontwikkelingsgericht werken met peuters ruimte biedt voor verbetering. Daarom hebben we twaalf tis geformuleerd die zich richten op:

  • Ondersteunen van exploratie en spel
  • Kennis van de wereld
  • Vroege taalondersteuning

De tips kunt u hier downloaden

 

Trendanalyses

Het LKK-team heeft trendanalyses uitgevoerd op de LKK-metingen van 2017 t/m 2022 voor wat betreft kinderdagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang. Er zijn gegevens geanalyseerd van circa 400 leidinggevenden en 650 pedagogisch medewerkers betreffende knelpunten, werkbeleving en de gevolgen van COVID-19 in de kinderopvangsector. U kunt hier het rapport nalezen.

LKK-rapport over verschillen in kwaliteit in de kinderdagopvang en in de buitenschoolse opvang

Het ministerie van SZW streeft ernaar om de kwaliteitseisen voor de kinderdagopvang en buitenschoolse opvang beter te laten aansluiten op de praktijk. In dat kader heeft LKK verdiepende analyses op de onderzoeksdata van 2017 – 2019 uitgevoerd. In dit rapport wordt belicht waarin organisaties van lage en hoge kwaliteit  van elkaar verschillen.  Bekijk hier de infographic (2017-2019) verschillen in kwaliteit in de kinderdagopvang

De brancheorganisaties Kinderopvang onderschrijven het belang van deelname aan LKK middels deze aanbevelingsbrief

Ervaringen met LKK van een buitenschoolse opvang